OUTSOURCING

ATOS KEERT TERUG OP ZIJN SCHREDEN

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven

FNV-bestuurder Ger Klinkenberg biedt de petitie online aan.

Wie kent het verhaal van IT-dienstverlener Atos, dat lange tijd werkte aan een plan om 112 medewerkers te outsourcen naar een startup? Atos deed het toch maar niet. De medewerkers verzetten zich namelijk flink tegen het plan en stelden samen met FNV ICT een petitie op. Daarop zwichtte Atos alsnog.

‘Atos is een van de grootste IT-dienstverleners ter wereld’, vertelt bestuurder Ger Klinkenberg van FNV ICT. ‘Het bedrijf heeft flink geprofiteerd van de trend in het bedrijfsleven, jaren geleden, om de complete IT te outsourcen naar gespecialiseerde bedrijven. Dat kunstje wilde de IT-dienstverlener kennelijk kopiëren door op zijn beurt zélf 112 IT’ers te outsourcen naar een startup. In dit geval het nieuw opgezette bedrijf IBS.’

Klinkenberg kreeg de indruk dat de constructie vooral was opgezet om van medewerkers af te komen. ‘Vooral oudere medewerkers’, zegt hij. ‘En dan met name de generalisten. Deze mensen zijn jaren geleden met hun hoge salaris van andere bedrijven overgenomen om zo de omzet van de overnemende partij te verhogen. De marge werd dan voor een aantal jaar door de oude werkgever gegarandeerd.’

De vakbondsman stelde al vanaf het begin vragen bij het outsourcingsplan van Atos. Die startup krijgt weliswaar een stuk omzet mee en een beperkte eigen klantenbasis, maar is dat voldoende om 112 IT’ers mee te kunnen wegzetten? En wat als daar straks omzet wegvalt? Wie staat er dan nog garant? Of komt de rekening dan volledig bij de werknemers te liggen? Veel vragen dus, maar de bijbehorende antwoorden heeft hij nooit gekregen.

PETITIE

Dat Atos nu alsnog is teruggekeerd op zijn schreden, komt volgens Klinkenberg mede door een petitie die meer dan honderd van de betrokken medewerkers online aan de bedrijfsleiding hebben aangeboden tegen hun outsourcing. ‘De directie heeft eerst nog een paar weken gewacht met een rectie, maar uiteindelijk is de keutel toch ingetrokken. Al houdt het bedrijf nog wel een slag om de arm. Er wordt nu eerst gekeken of Atos IBS kan helpen opbouwen. Dan kunnen er daarna eventueel nog mensen worden ge-outsourced. We zullen het wel zien. Maar dit is in ieder geval anders en beter dan medewerkers naar een lege huls sturen. Zelf verwacht ik dat we hier nooit meer iets van horen.’

Terugkijkend spreekt de FNV-bestuurder van ‘een klinkend vakbondssucces’. Hij prijst de betrokken medewerkers die als collectief vasthoudend zijn opgetreden in hun verzet tegen de outsourcing-plannen. 'Wij als bond hebben ze hierin gefaciliteerd. Resulterend in de petitie, die uiteindelijk de zaak aan het kantelen heeft gebracht. Daar zijn we natuurlijk allemaal blij mee.’

NIEUWE TREND

Klinkenberg erkent dat hij niet kan voorkomen dat IT-dienstverleners nieuwe bedrijven oprichten om een deel van hun personeel in onder te brengen. Maar hij denkt in dit soort gevallen wel graag op een positieve wijze mee. Temeer omdat hij vreest voor een nieuwe trend.

‘Ik zie soortgelijke ontwikkelingen als bij Atos ook bij andere grotere IT-dienstverleners. Dat vind ik uitermate verontrustend. Het getuigt van goed werkgeverschap wanneer ze dan wel voor een langere periode van zeg vijf jaar voor dat bedrijf garant blijven staan. Tegen die tijd zou dat bedrijf op eigen benen verder moeten kunnen. Maar die verzekering is lastig te krijgen. Daarom zullen we hier als vakbond bovenop moeten blijven zitten en de ontwikkelingen kritisch volgen.’

Terugkijkend spreekt FNV-bestuurder Ger Klinkenberg van een klinkend vakbondssucces.

‘IK ZIE SOORTGELIJKE ONTWIKKELINGEN OOK BIJ ANDERE IT-DIENSTVERLENERS’

Deel deze pagina