ABN AMRO houdt vast aan flex op callcenter

tekst Ronald de Kreij, beeld Doon van de Ven

‘Op het callcenter is de verhouding vast-flex ongeveer 40:60’

ABN AMRO hanteert een nieuwe slogan: 'Banking for better'. Als de bank dit werkelijk meent, kun je je afvragen waarom dan niet meer medewerkers op het callcenter een vaste aanstelling krijgen.

De FNV heeft in het arbeidsvoorwaardenbeleid voor 2020 het volgende vastgelegd: de vaste baan moet weer de norm zijn; de looneis blijft gehandhaafd op 5 procent; en binnen drie jaar zou iedereen minstens 14 euro per uur moeten verdienen. Daarnaast moeten werknemers meer grip op hun werktijden krijgen en gezond hun pensioenleeftijd kunnen halen. De bond vindt het al met al de hoogste tijd dat werkgevers hun sociale gezicht laten zien.


Teleurstellend: niet meer vaste contracten


Een cao-inzet bepalen is één; je wensen ook gerealiseerd krijgen is wat anders. De nieuwe tweejarige cao van ABN AMRO lijkt een prima tussenoplossing te hebben opgeleverd, maar één punt kreeg de FNV tot de eigen grote teleurstelling echter niet voor elkaar. ‘De bank wilde niets horen van meer vaste contracten op het interne callcenter’, vertelt Piet Rietman. ‘Ik denk dat dit te maken heeft met de kosten. Flexkrachten zijn kennelijk nog altijd goedkoper dan mensen met een vast contract. Maar of dit werkelijk de reden is, weet ik niet. Daar hebben we geen vinger achter kunnen krijgen.’


Vast verus flex is nu 40:60


Rietman is werkzaam bij ABN AMRO als econoom en zat als FNV-kaderlid bij alle cao-overlegrondes aan de onderhandelingstafel. Hij begon zelf ook ooit als flexkracht bij de bank en kent het belang dat velen hechten aan een vast dienstverband. ‘Daarom hebben we als bond ook afgesproken dat de verhouding tussen vast en flex gemiddeld nooit lager mag zijn dan 75 tegenover 25 procent. Maar op het callcenter is die verhouding 40:60. Dus slechts 40 procent vast!'


Banking for better? Nou...


'Omdat de percentages elders bij de bank rond wel 90:10 en hoger zijn, blijft het gemiddelde in de buurt van wat we hebben afgesproken. Dat maakt het moeilijk om bij ABN AMRO te zorgen voor meer vaste contracten op het callcenter. Dat vind ik echt jammer. Temeer omdat de bank de nieuwe slogan 'Banking for better' hanteert. Ik vind dat je dingen niet alleen moet zeggen, maar ook moet doen.’


Alleen maar dromen


Overigens zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de facilitaire contactcenters (dus de niet bedrijfseigen callcenters) onlangs weer begonnen. Hoe die verlopen, is elders in dit magazine te lezen. Maar van uitkomsten zoals bij ABN AMRO kunnen de medewerkers in deze sector alleen maar dromen.


Loonstijging op 4,75 procent


De afgesproken loonsverhoging bij de bank van tweemaal 2,75 procent (in 2020 en 2021) ligt weliswaar iets onder de percentages die bij andere financiële instellingen zijn afgesproken, maar hier staat tegenover dat de medewerkers er vanaf volgend jaar ook vijf extra vakantiedagen bij krijgen. Die vertegenwoordigen bij elkaar zo’n 2 procent loonwaarde, waardoor – voor wie zo wil rekenen – de jaarlijkse loonstijging alsnog uitkomt op een achtenswaardige 4,75 procent.


Benieuwd naar uitkomsten


Ook wordt het partnerverlof uitgebreid naar zes volledig doorbetaalde weken, én het bestaande studie- en vrijwilligersverlof wordt omgezet naar een vijfdaags verlof dat medewerkers naar eigen inzicht mogen inzetten.

We zijn benieuwd wat de uitkomsten worden van de nieuwe cao voor de facilitaire contactcenters.

Deel deze pagina