RADIOPROGRAMMA

ARGOS: BELABBERDE ARBEIDSVOORWAARDEN CALLCENTERS

Tekst Ronald de Kreij Beeld Shutterstock

Het overleg over een nieuwe cao voor de facilitaire callcenters is kort na het uitbreken van de coronacrisis stilgelegd. Maar de behoefte aan betere arbeidsvoorwaarden voor de medewerkers in deze sector blijft onverminderd groot. Het onderzoeksprogramma Argos besteedde er op de radio aandacht aan.

FNV-bestuurder Elly Heemskerk stoort zich aan kleine vakbonden met weinig leden die slechte cao’s afsluiten. Dat zei ze kort voor het uitbreken van de coronacrisis in het radioprogramma Argos van Human en VPRO. De verslaggever ging met Heemskerk op pad naar een callcenter waar ze voor de poort medewerkers aansprak over wat zij graag in hun cao geregeld willen hebben.

‘Nu hebben ze zo’n beetje de slechtste cao van Nederland’, verklaarde de FNV-bestuurder voor de microfoon. ‘Het minimumloon, geen vaste contracten, geen pensioen, weinig reiskostenvergoeding. Wij zijn bij het overleg over de huidige cao weggelopen, omdat wij wat de werkgevers wilden veel te slecht vonden. Maar de kleine vakbond Qlix heeft wel getekend. Nu krijgen de ongeveer 40 duizend mensen die onder de cao vallen soms zelfs minder dan wat de wet voorschrijft. Negatief van de wet afwijken mag in sommige gevallen, maar het is wel schandalig om het dan ook maar te doen.’

TRADITIONELE BONDEN BUITENSPEL

Het oprichten van een vakbond is simpel. Je hoeft niet meer dan twee mensen bij elkaar te brengen om een cao te mogen afsluiten. Werkgevers mogen zelf beslissen met welke vakbond ze een cao afsluiten. Steeds vaker doen ze dat met kleine bondjes met weinig leden, en zetten zo traditionele bonden als FNV en CNV buitenspel. De kleine vakbondjes zijn vaak meegaand en roepen geen stakingen uit. De winst voor de bondjes zelf is dat zij voor hun 'vakbondswerk' door de werkgevers betaald worden.

Heemskerk erkent dat de organisatiegraad niet groot is in de sector. ‘Maar wij hebben wel vele malen meer leden dan Qlix. Dat is een van oorsprong categorale bond die bij KPN onderhandelde over de arbeidsvoorwaarden van de mensen op het interne callcenter. Sinds KPN om de kosten te drukken haar callcenter heeft verkocht, zit Qlix ook elders aan tafel. Onder meer bij de cao voor de facilitaire callcenters.’

SLECHTSTE CAO

De Argos-verslaggever vroeg Qlix-voorzitter Michel Boers waarom hij zijn handtekening heeft gezet onder de slechtste cao van Nederland. ‘Wij dachten nog iets voor de medewerkers te kunnen betekenen’, vertelde hij. ‘Als we niet hadden getekend, waren de arbeidsvoorwaarden nóg slechter geweest.’

Aansluitend suggereerde de radioverslaggever dat Qlix weinig recht van spreken heeft aan de cao-tafel: ‘U werkt bij KPN. KPN heeft het callcenter afgestoten om goedkoper uit te zijn. Wat doet u als KPN-middenkader dan aan tafel om over een cao te onderhandelen waarmee uw werkgever goedkoop uit wil zijn?’ Boers, opnieuw: ‘Je moet iets doen, want anders bereik je niets in deze branche waar werkgevers niet veel willen betalen.’

Het overleg over weer een nieuwe cao voor de facilitaire callcenters ligt als gevolg van de coronacrisis tijdelijk stil. FNV en CNV zitten nu overigens nog steeds wel aan tafel. Net als Qlix.

'NU HEBBEN ZE ZO'N BEETJE DE SLECHTSTE CAO VAN NEDERLAND'

Deel deze pagina