CALLCENTERS

‘FNV WIL GOEDE THUISWERKREGELING’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Shutterstock

De coronacrisis heeft het gros van de werknemers in ons land gedwongen om van de één op de andere dag vanuit huis te gaan werken. Ook de callcentermedewerkers. FNV Callcenters constateert echter misstanden en wil een goede regeling.

Vakbondsbestuurder Elly Heemkerk wil vooraf één ding klip en klaar vastgesteld hebben, zodat hier géén misverstand over kan bestaan: ‘FNV Callcenters is niét tegen thuiswerken voor callcentermedewerkers. Integendeel. Wij zijn in deze crisistijd juist vóór thuiswerken. We juichen het toe.’

WEBCAM

Zo, dat is gezegd. Nu het volgende. De bond vindt dat bij thuiswerken een goede regeling hoort. Er zijn callcenters die thuiswerken prima geregeld hebben. Maar het gaat ook vaak niet goed. De FNV is hier scherp op. Heemskerk geeft enkele voorbeelden waar het fout gaat. ‘De medewerker moet tijdens het werk verplicht de webcam aanzetten. Huisgenoten mogen geen wifi gebruiken, als de callcentermedewerker met klanten in gesprek is. En de medewerker krijgt geen of een slechte thuiswerkvergoeding.’

PETITIE

‘Bij thuiswerken hoort een goede regeling’, stelt de vakbondsbestuurder. ‘Bijvoorbeeld dat de medewerker alle apparatuur waarmee hij thuis werkt van de werkgever vergoed krijgt. Zo niet, dan moet een redelijke thuiswerkvergoeding gelden. Ook moet de thuiswerkplek op kosten van de werkgever kunnen worden ingericht. Met onder meer een verstelbare en arbo-goedgekeurde bureaustoel. En tot slot mag thuiswerken niet ten koste gaan van de privacy van de medewerker.’

‘We hebben onze achterban gevraagd een petitie te ondertekenen tegen zotte thuiswerkregels van sommige callcenters’, aldus Heemskerk. ‘Daaruit blijkt dat de medewerkers graag thuiswerken. Maar ze vinden het ook een goede zaak dat de FNV er bovenop blijft zitten. Dit laatste gaan we dan ook zeker doen. Samen gaan we voor een goede regeling bij alle callcenters.’