CALLCENTER CONCENTRIX

‘GROTE ROL OR CONCENTRIX BIJ THUISWERKEN’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Joop van Erum

Kyra Kensen

De coronacrisis heeft het gros van de werknemers in ons land gedwongen om vanuit huis te gaan werken. Ook bij facilitair callcenter Concentrix. De ondernemingsraad speelde een belangrijke rol in dit besluit, zo blijkt.

‘We hebben er al snel op aangedrongen de medewerkers, voor zover mogelijk uiteraard, vanuit huis te laten werken’, vertelt Helga Kommers. ‘Maar zoiets krijg je niet in een handomdraai voor elkaar. Eerst moet er van alles geregeld worden. Computerapparatuur en it-voorzieningen, arbo-regels voor de thuiswerkplek, planningen en werkafspraken… Daarover hebben wij als medezeggenschap uitgebreid overlegd met de werkgever. Uiteraard hebben we hierbij ook gebruik gemaakt van ons wettelijk advies- en instemmingsrecht. We hebben ons al met al een slag in de rondte gewerkt.’

Kommers is ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad van facilitair callcenter Concentrix, een internationaal opererend bedrijf met wereldwijd meer dan 200 duizend werknemers. Daarvan werken er ongeveer zeshonderd in Amsterdam. Dat zijn overigens lang niet allemaal Nederlanders. Ze komen overal vandaan, met een opvallend grote aanwezigheid van Scandinaviërs. De voertaal is Engels.

AMBTELIJK SECRETARIS

Toen Kommers in 1996 als callcenteragent begon, was er in haar bedrijf nog geen ondernemingsraad. ‘Pas toen we waren doorgegroeid naar meer dan honderd medewerkers’, vertelt ze, ‘vroegen we ons af: hoe zit het eigenlijk met onze medezeggenschap? Twee jaar later hadden we een or.’

Ze werd gekozen als or-lid, en is daarna nooit meer weggegaan. Ook nu ze sinds kort formeel met pensioen is, is ze vanwege haar expertise op verzoek van haar werkgever nog altijd halftijds bij de or betrokken. Als ambtelijk secretaris en bij Concentrix dus, waar ze na diverse overnames terecht is gekomen. Kommers fungeert hiermee ook een beetje als het collectief geheugen van de or. Dat blijkt nodig omdat het personeelsverloop ook bij dit callcenter groot is. Mensen komen en gaan, ook bij de or.

KENNIS

Toen een half jaar geleden weer een or-lid vertrok naar een baan elders, vroeg Kommers aan senior trainer Kyra Kensen of zij zich beschikbaar wilde stellen. ‘Ik kende de medezeggenschap eigenlijk helemaal niet’, zegt Kensen, ‘maar Helga heeft mij uitgelegd wat een or allemaal kan doen voor de medewerkers én voor het bedrijf. Dat heeft me overtuigd.’

Kensen bleek en blijkt niet de enige met beperkte kennis van de medezeggenschap. ‘Veel collega’s, vooral jongeren, weten dat evenmin. Daarom zijn we als or een grote voorlichtingscampagne over ons werk begonnen. Ook omdat we meer zichtbaar willen zijn. Dus we vertellen waar we ons mee bemoeien – variërend van de conditie van het gebouw en trainingen tot grote onderwerpen zoals de coronacrisis. Hierover hebben we zoals Helga al zei uitgebreid met de werkgever meegedacht. Maar tegelijkertijd kregen we ook talloze vragen van de medewerkers zelf. Wat dat betreft heeft de pandemie zeker geholpen de or meer in de schijnwerpers te krijgen.’

Helga Kommers

Deel deze pagina