OVERNAME CALLCENTER

VAN DE REGEN IN DE DRUP

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld

Simon Groenveld

Hun baan is behouden gebleven. Maar voor de ongeveer dertig medewerkers van het callcenter van marktonderzoeksbureau Ipsos is de overname door GDCC nog altijd geen echte redding. Problemen worden om onduidelijke redenen almaar niet opgelost.

Het klonk vertrouwd toen de directie van nieuwe eigenaar GDCC zich in oktober vorig jaar voorstelde en verklaarde dat niemand zich ook maar ergens zorgen over hoefde te maken. Dat bleek echter wel het geval toen zij in december en januari hun salaris ruim na de beloofde datum nog niet uitbetaald hadden gekregen. De oorzaak zou de urenregistratie en de manier van declareren zijn.

De werknemers van Ipsos waren gewend het aantal gewerkte uren daadwerkelijk uitbetaald te krijgen. Terwijl GDCC alleen de ingelogde uren in het systeem wil uitbetalen. Daarin zit een limiet op toiletpauzes, ict-storingen moeten apart worden gedeclareerd – en hopelijk goedgekeurd – en tussendoor even overleggen met collega’s druist ook in tegen dat systeem. Ze leken van de regen in de drup beland.

‘We hebben dit van begin af aan aangekaart bij de directie, maar kregen geen reactie’, vertelt voormalig Ipsos- en tegenwoordig GDCC-medewerker Simon Groenveld. ‘Lastig, en dus hebben we de FNV ingeschakeld. Zelfs FNV-bestuurder Elly Heemskerk kreeg aanvankelijk geen voet tussen de deur, maar na lang aandringen is dit uiteindelijk wel gelukt.’

BEHOUD VAN RECHTEN

Global Data Collection Company (GDCC), een Rotterdams bedrijf met callcenters wereldwijd en vooral werkend met oproepkrachten, verklaarde de eigen manier van werken te willen doorvoeren. En dus ook de eigen manier van uren declareren. Groenveld: ‘Begrijpelijk, maar bij ons in Amsterdam zijn de medewerkers al jarenlang met vaste contracten werkzaam en wij zijn met behoud van al onze rechten overgegaan. Wij hebben de indruk dat de GDCC-manier van declareren voor ons leidt tot minder inkomsten. Daarover zouden we graag in gesprek gaan om tot een gezamenlijke oplossing te komen. In plaats daarvan heeft GDCC inmiddels laten weten dat het niet gebruiken van het nieuwe declaratiesysteem consequenties zal hebben, waarbij zelfs ontslag aan de orde zou kunnen zijn.’

ONDER PROTEST

FNV-bestuurder Heemskerk heeft afgesproken dat de voormalige Ipsos-medewerkers 'onder protest' tijdelijk akkoord gaan met de nieuwe urenregistratie. Maar zodra blijkt dat dit leidt tot lagere inkomens, zal dit moeten worden rechtgezet. De juristen van de FNV beraden zich inmiddels op eventuele vervolgstappen. Groenveld: ‘We zullen zien hoe dit zich verder ontwikkelt. Maar één ding is zeker, het laatste woord is hier nog niet over gezegd.’ Wordt dus vervolgd.

Deel deze pagina