ARBEIDSMARKT

FORS MEER BANEN IN CALLCENTERS

Tekst Ronald de Kreij Beeld FNV

Het aantal mensen dat werkt in een klantcontactcenter is de afgelopen jaren fors toegenomen. Inmiddels heeft twee derde van de bedrijven moeite om medewerkers te vinden.

Het aantal mensen in klantcontactberoepen is fors gestegen tot zo’n 154.000. Omdat organisaties hun contacten met klanten en burgers steeds meer verschuiven van face-to-face naar telefonisch en digitaal, neemt de vraag naar medewerkers nog altijd toe. Dit blijkt uit gegevens die uitkeringsinstantie UWV heeft gepubliceerd.

FORS MEER VACATURES

Iets meer dan 60 procent van de werkgevers ervaarde in 2019 problemen als gevolg van personeelstekorten. Er zijn nu dan ook fors meer vacatures dan een jaar geleden. De werkgevers proberen dit probleem naar eigen zeggen te ondervangen door hun personeel meer zeggenschap over het werk te geven en ze ook meer doorgroeimogelijkheden te bieden.

VEEL TE WEINIG

FNV Callcenters heeft een nog veel effectievere oplossing: de lonen omhoog. En fors ook. De meeste medewerkers zitten nu nog rond het minimumloon. Dat is veel te weinig, vindt de bond.